איך לפתח משמעת עצמית ולמקסם מוטיבציה בלי מלחמה עצמית (NLP)

הקלטה של המאמר – איך לפתח משמעת עצמית וכוח רצון

*ערכתי קצת את המאמר מאז שהקלטתי את הסרטון (שאותו אין לי דרך לערוך)

** בסוף יש מדיטציות

הבעיה עם משמעת עצמית

פסיכולוגים והוגים רבים טוענים שהמפתח להצלחה בחיים הוא משמעת עצמית וגם במאמר על התמדה דיברנו על כך שפעולות קטנות ועקביות לאורך זמן יוצרות אפקט מצטבר, ולכן מי שמשקיע ומתמיד יוצר שינוי משמעותי בחייו.

הבעיה במאמר היא שיצאנו מתוך הנחה שלהתמיד בפעולות שטובות לנו זה רק עניין של בחירה או החלטה, כשבפועל זה לא ככה. לכולם ברור שעדיף לאכול בריא ושעדיף להישאר מרוכזים בעבודה במקום לגלוש באינטרנט. זה לא סוד. רק שזה קשה, כי אנחנו מתפתים ונשלטים על ידי הדחפים שלנו.

וגם אם מישהו מצליח לקבל את הבחירות הנכונות. יש תחושה שצריך להקריב את ההנאה ברגע הנוכחי למען העתיד וכשאנחנו מסתובבים בתחושה כזאת של מאבק פנימי המשמעת העצמית לא יכולה לשרוד במשך זמן וברגע של משבר הכל יקרוס ונחזור להרגלים הישנים.

בדיוק כדי לפתור את הבעיות האלו נוצר המושג "משמעת עצמית של יהלום" שהמשמעות שלו היא משמעת עצמית שלא מרגישה כמו מלחמה. היא מתאפשרת ברגע שאנחנו מבינים לעומק את הפסיכולוגיה של הרגש והמוטיבציה האנושית, ואז לא רק שכיף לנו לשמור על משמעת, אלא שהיא גם הופכת להרבה יותר חזקה ואיתנה.

רוצים לבנות משמעת עצמית חזקה?

לחצו כאן והצטרפו לקבוצת WhatsApp בה אשלח פעם בשבוע, בימי ראשון, משפט השראה + סרטון ומאמר שיעזרו לכם לפתוח את השבוע עם מוטיבציה ולחזק משמעת עצמית.

כדי לקבל את מדריך מעשי לחיזוק מוטיבציה וכוח הרצון + אתגר עם משימות מעשיות לפיתוח משמעת עצמית והתמדה לחצו כאן.

כאן הקישור לקורס המקיף והמשולב NLP להתמדה, כוח רצון ומשמעת עצמית.

מהו הכוח שמניע את חיינו ופוגע במשמעת העצמית?

משמעת עצמית

כל בני האדם ולמעשה כל החיות מונעים משני כוחות: תשוקה ודחייה.

אנחנו בורחים מכאב ורגשות שליליים ורודפים אחרי עונג ורגשות חיוביים. כל פעולה שלנו היא ביטוי לרצון להשיג משהו טוב יותר או להימנע ממשהו רע.

עכשיו השאלה המתבקשת היא:

"אם זה אכן הכוח שמניע כל פעולה ופעולה שלנו ואנחנו יודעים שפעולות מסוימות יגרמו לנו להרגיש טוב, למה בכל זאת אנחנו לא עושים אותן? וההפך, למה אנחנו מבצעים פעולות שברור שיגרמו לנו להרגיש רע ?"

התשובה נעוצה בעובדה שהרבה פעולות שטובות לנו וישתלמו בעתיד קשות לביצוע בהווה, ולעומת זאת הרבה פעולות שנעימות ומהנות ברגע ההווה יפגעו בנו בעתיד. אבל המוח שלנו לא יודע לקשר בין הדברים.

באופן טבעי המוח מקשר לפעולה מסוימת עונג או כאב לפי התחושה שעולה בסמיכות זמנים. לכן כל פעם כשיש פער זמן בין הסיבה לתוצאה (בין הפעולה להשלכותיה) אנחנו בצרה.

ולפעמים זה יכול לקחת שנים של בחירות גרועות וחוסר התמדה, עד שחוטפים מכה מספיק כואבת שמניעה לשינוי. וגם כשהשינוי מתרחש, זה לא מתוך מקום של הנאה, אלא בלית ברירה.

אז מה הפתרון?

איך לפתח משמעת עצמית של יהלום?

השיטה הראשונה והבסיסית נקראת:

צמצום פער זמן

אמרנו שהמקור לבעיה הוא פער הזמן בין הסיבה לתוצאה, אבל תחשבו מה היה קורה אלו היינו יכולים לצמצם את הפער. בעולם שכזה לעשות את הפעולות שטובות לנו היה נהפך לדבר קל ופשוט.

לצורך ההמחשה:

  • אם ברגע שהיינו לוקחים שאיפה מהסיגריה, הייתה קופצת לנו תמונה שוכבים עם מכונת הנשמה בבית חולים, היינו זורקים אותה מיד.
  • אם ברגע שהיינו שורפים חצי שעת עבודה על גלישה באינטרנט, הבנקאי היה מתקשר עם בשורות רעות, היינו מיד חוזרים לעבודה.
  • אם ברגע שהיינו מזמינים את הבורקס, היו עפים לנו כל הפתורים במכנס, היינו מבטלים, ובמקומו מזמינים סלט.

לצערנו זה לא עובד ככה במציאות. אבל המזל הוא שבדמיון הכל אפשרי.

משמעת עצמית

לדוגמה: במאמר איך להצליח בדיאטה זו בדיוק הטכניקה שהשתמשתי בה. נתתי לאנשים לדמיין איך יראו החיים שלהם בעוד חמש שנים במידה וימשיכו לאכול בצורה מופרזת ולא לעשות פעילות גופנית, ולאחר מכן נתתי להם לדמיין איך יראו חייהם במידה וכן יבצעו את השינוי.

מי שעושה את המדיטציה ומצליח להיכנס למצב רגשי חזק, גורם למוח שלו להתחיל לקשר כאב למאכל הטעים והמזיק, כך שיהיה לו קל להימנע ממנו.

פיצול קו זמן- למקסם את המוטיבציה האנושית

יכול להיות שחלק מקוראי המאמר תוהים "למה לדמיין דברים שליליים?" …  אז תאמינו לי שעדיף לחוות את הכאב בדמיון מאשר במציאות. וחוץ מזה שאנחנו לא מדמיינים רק את השלילי, אלא גם את החיובי.

ב-NLP התהליך הזה נקרא פיצול קו זמן. אנחנו מדמיינים את עצמינו עומדים בצומת בחירה, ובודקים איך מרגיש ללכת בכל כיוון. בכך אנו מתעלים את שני כיווני המוטיבציה (השלילי והחיובי).
כאשר החכמה היא לא להשאיר את זה ברמה האינטלקטואלית, אלא ממש להרגיש. (בקורס NLP ניתן ללמוד איך להשתמש בתהליך המלא וגם להעביר אותו לאחרים).

(*באותה מידה ניתן להשתמש בטכניקה כדי להתמודד עם דחיינות – לדמיין כמה רע יהיה אם לא נבצע את הפעולה, ולעומת זאת כמה טוב יהיה אם כן, כי גם דחיינות היא תוצר ישיר של בעיית פער הזמן).

למה זה נחשב משמעת עצמית של יהלום?

עכשיו עשויה לעלות השאלה: "אוקי, אבל במה זה שונה ממשמעת עצמית רגילה? עדיין יש לי פיתוי לעשות את הדבר הנוח והקל, פשוט אני נלחם בעצמי, כי אני מבין את ההשלכות. אבל עדיין יש תחושה שאני מקריב את ההווה למען העתיד"

והתשובה היא:

  1. לא נכון, תעשו את התרגיל ואז תגידו לי אם אתם נלחמים בעצמכם או לא.
  2. דמיינו שמתקשרים אליכם מהבנק ואומרים: "מחכה לכם צ'ק עם מיליון שקלים, בואו לסניף עכשיו". על פניו פעולה של נסיעה לסניף היא סתמית ואפילו עשויה להיות מטריחה במצבים מסוימים,  אבל בפעם הזאת אתם תלכו מאושרים. אותו הדבר קורה כשאנחנו רואים את ההשלכות החיוביות של הפעולה (או אי ביצוע הפעולה) לנגד עיננו, זה גורם לנו להרגיש עונג וסיפוק כבר עכשיו ברגע ההווה. אפילו שעוד לא השגנו את התוצאות.

דגש חשוב

הרעיון הוא באופן מודע לתת דגש למוטיבציה החיובית, כי אמנם השלילית מאוד חזקה, אך אם משתמשים רק בה, בטווח הארוך זה מייצר לחץ ומוביל לתוצאה ההפוכה, כמו שהסברתי במאמר על חמלה עצמית. לכן חשוב לשים לב שאנחנו פועלים בעיקר מתוך מחשבה על הרווחים והיתרונות ופחות מתוך הפחד להפסיד.

יהלומים

והאמת שזה עדיין לא משמעת עצמית של יהלום ברמה הגבוהה. יש רמה נוספת והרבה יותר גבוהה,
שיכולה להוות מקור לכוח בלתי מוגבל של משמעת עצמית, בו בזמן שאנו נהנים ומסופקים מהרגע.

הסיבה שאני לא מפרסם אותה כאן, היא שאני מרגיש שעדיין לא יישמתי אותה עד הסוף בחיים שלי וחשוב לי לשתף בדברים שכן יישמתי.

אבל למען הסקרנים, אני אתן רמז,  והרמז הוא שאלה:

"מי זה האני העתידי שאנחנו דואגים לו? האם זה אנחנו או מישהו אחר?"

יש ניחושים?

מאחל לך המון כוח רצון ומשמעת עצמית
שחר כהן

תרגול מעשי בעזרת מדיטציות מבוססת NLP

המדיטציה הראשונה היא ויזואליזציה של מטרה וחיבור עם האני העתידי מה שעוזר לצמצם את פער הזמן בין המאמץ שאנחנו משקיעים לבין התגמול החיובי וכך לפתח משמעת עצמית בהווה. המדיטציה מעבירה אתכם תהליך רגשי חוויתי שיעורר מוטיבציה בכאן ועכשיו.

המדיטציה השניה היא גם סוג של ויזואליזציה, רק מיעודת באופן ממוקד לכסף ושפע כלכלי.

המדיטציה השלישית היא שונה בתפקיד שלה והיא יותר נועדה לרמה הגבוהה של משמעת עצמית, כזאת שהיא ללא מאבק פנימי ותחושה של הקרבה. מעבר לתרגול שלה קחו אותה כעוד רמז למה הכוונה שלי במשמעת עצמית של יהלום.

רוצים להתייעץ איתי, לשאול שאלות, או לשתף בחוויות ותובנות?

יש שתי דרכים לעשות זאת:

1. בתגובות של ערוץ היוטיוב. אני מגיב מהר ומשקיע זמן רב כדי לקרוא הכל ולענות.

ובלי קשר שווה לעקוב שם, כדי לקבל בחינם תכנים איכותיים שעולים רק ביוטיוב.

2. באינסטגרם. אני עושה שאלות ותשובות בסטורי.

כמובן, גם באינסטגרם תמצאו תוכן בלעדי, ממוקד ואיכותי שמתפרסם רק שם.

לאימון אישי משולב NLP כיתבו לי

לחצו כאן כדי לקבל השראה שבועית לWhatsApp (הודעה אחת בשבוע)

לקורס המקיף והמושקע NLP ביטחון עצמי שמעביר אתכם תהליך עומק רגשי.

לקורס המקיף NLP להתמדה, כוח רצון ומשמעת עצמית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן