"ההיסטוריה של המחר" מאת יובל נח הררי: הסיבה ללמוד היסטוריה ואיך להשתחרר מהעבר

בונוס: סרטונים המתייחסים לשחרור העבר וההיסטוריה האישית

ריפוי הילד הפנימי – איך לעבוד מהשורש העמוק

איך התפתחות המוח משפיעה על עיצוב האישיות

סרטון בו אני מקריין את המאמר + מדיטציות לשחרור העבר בתחתית המאמר

הסיבה ללמוד ולהבין היסטוריה

קראתי לאחרונה את ספרו הנהדר של פרופ' יובל נח הררי, "ההיסטוריה של המחר".

הספר מאוד מומלץ, קיבלתי ממנו המון תובנות, אבל מה שבמיוחד תפס אותי ושבו בחרתי לשתף אתכם, זה קטע שבו הררי, פרופ' להיסטוריה מטעם האוניברסיטה העברית, מסביר מה הסיבה ללמוד היסטוריה. והסיבה הזו מתקשרת לאחד התהליכים החזקים ביותר ב-NLP ולהתפתחות האישית של כל אחד מאיתנו.

הררי מסביר: "הרבה אנשים מצפים מההיסטוריונים לחקור את בחירותיהם של קודמינו, כדי שנדע לחזור על ההחלטות הנכונות ולהימנע מהשגויות, אלא שבהיסטוריה זה כמעט אף פעם לא עובד, מפני שההווה בדר"כ שונה מהעבר. ומה שעבד לחניבעל במלחמת פילים לא בהכרח יעבוד לישראל במלחמת טילים"

לכן היסטוריונים חוקרים את העבר לא כדי ללמוד ממנו, אלא כדי להשתחרר ממנו.

רוצים לקבל עוד כלים מעשיים בנושא?

לחצו כאן והצטרפו לקבוצת WhatsApp בה אשלח פעם בשבוע משפט השראה + סרטון ומאמר שיעזרו לכם לפתוח את השבוע עם חיוך ומוטיבציה.

וגם קבלו פרטים על הקורס הדיגיטלי המקיף והמשוקע NLP לביטחון עצמי, שיש בו פרק שלם על ניקוי אמונות מגבילות ושחרור משקעים רגשיים, הגדרות ותיוגים שצברנו במהלך החיים.

ציטוט מהספר: "ההיסטוריה של המחר" יובל נח הררי

"כל אחד מאיתנו נולד לעולם מסוים שיש בו נורמות וערכים מסוימים, ושנשלט על ידי מערכת כלכלית ופוליטית מסוימת.

מאחר שנולדנו לתוכה אנחנו רגילים להסתכל על המציאות הזאת כדבר טבעי ומובן מאליו, ולחשוב שדרך החיים שלנו היא האפשרות היחידה. אנחנו לא מכירים משהו אחר.

לימוד ההיסטוריה חושף בפנינו את שרשרת האירועים שהובילה אותנו דווקא להווה הנוכחי, ועל ידי כך נחשפת גם המקריות של עולם המחשבה והדמיון שלנו, מה שמתיר לנו לנסות לחשוב אחרת.

לימוד ההיסטוריה לא יגיד לנו באיזו אפשרות עלינו לבחור, אבל הוא לפחות נותן לנו חופש בחירה"

בנוסף, הררי מציין שלימוד ההיסטוריה לא רק מאפשר לנו להרחיב את טווח האפשרויות לגבי העתיד, אלא גם מאפשר להשתחרר מטראומות קולקטיביות שמשפיעות לנו על קבלת ההחלטות בהווה.

לדוגמה:

המשך ציטוט: "ההיסטוריה של המחר" יובל נח הררי

"ישנם אנשים מסוימים שבשבילם כל שנה היא 1939, כל אויב הוא היטלר, כל סכנה היא שואה וכל פשרה היא הסכם מינכן. אנשים אלו חושבים שהעבר מלמד אותם מה צפוי בעתיד וכיצד יש להתנהג בהווה, אך בפועל הם פשוט כבולים בשלשלאות העבר. "

"לימוד מעמיק של ההיסטוריה יחשוף בפניהם את ההבדלים העצומים בין העולם של היום לעולם של 1939 והם יגלו שמלחמת העולם השנייה לא תפרוץ שוב"

זה יאפשר להם לנהוג בצורה נבונה וחופשית יותר.

כאמור, קשה להשתחרר מההשפעה של העבר באופן מוחלט, אך בהחלט ניתן להגביר את החופש.

ההיסטוריה של המחר ברמת המיקרו (מנקודת מבט פסיכולוגית)

מה שנכון ברמת המקרו של ההיסטוריה האנושית, נכון גם ברמת המיקרו של ההיסטוריה האישית.

גם בחיים האישיים של כל אחד מאתנו אנחנו כבולים בשלשלאות העבר. כלואים בתוך דפוסים והרגלים שהתחילו מסיבה מסוימת, ושמעולם לא עצרנו לבדוק האם הסיבה עדיין רלוונטית, האם הדפוסים עדיין משרתים אותנו.

יש לנו טראומות גדולות וקטנות שגורמות לנו לפחד שהעבר יחזור על עצמו, ולכן מקטינות לנו את חופש הבחירה והאפשרות לדמיין עתידים אלטרנטיביים.

דוגמה נפוצה בהקשר של זוגיות:

אדם שפעם הרגיש שזוגיות גונבת לו את החופש, או שנשבר לו הלב בעקבות פרידה קשה, יתקשה להיכנס לזוגיות רצינית פעם נוספת בלי לשחרר את העבר.

גם אם ירצה זוגיות באופן מודע, תת המודע שלו זוכר הכל, ועד שלא "יחקור את ההיסטוריה" ויעלה למודעות את ההחלטות הלא מודעות שקיבל, זה ימשיך לחבל לו בזוגיות.

זה יכול להגיע בדרכי הימנעות מתוחכמות כמו לייצר סגנון חיים שלא מאפשר אדם נוסף בחייו או להימשך אל הבלתי ניתנים להשגה.

זה יכול להגיע בכך שכל פעם שתתחיל להיווצר קירבה, הוא פתאום ימצא את כל הפגמים בבן/בת הזוג שלו, או שפתאום ירד לו לחלוטין החשק והוא יבהל.

ועוד המון דרכים שתת המודע יפתח כדי להרוס את הזוגיות.

להשתחרר מחוויות העבר של אחרים

והאמת שזה אפילו לא חייב לנבוע מחוויה אישית שלנו, מספיק שילד צופה בהורים שלו מתגרשים, בכדי שהדבר יגביל אותו בזוגיות עתידית.

מערכת אמונות ורעיונות מבוססי עבר

בנוסף, זה נכון לא רק לגבי טראומות וחוויות מהעבר, אלא גם לגבי אמונות ורעיונות:

  • על העולם
  • על מי אנחנו
  • על מה נכון ולא נכון
  • על מה אפשרי
  • על טוב רע
  • ועוד

יש לנו אוסף עצום של רעיונות, תפיסות, אמונות וערכים שספגנו בעבר מהסביבה, שלא בהכרח נכונים ולא בהכרח משרתים אותנו בהווה.

בתור ילדים קלטנו מסרים באוסמוזה מההורים, המורים, התרבות וזה יצר אצלנו מערכת אמונות שלמה שלמרות שרובינו לא מודעים לה, עדיין היא משפיעה באופן ממשי על האופן שבו אנו תופסים וחווים את העולם ובמידה רבה מכתיבה את הרגשות, ההחלטות והפעולות שלנו.

דוגמה נפוצה על כסף:

יכול להיות שאבא אמר לנו : "מרבה נכסים, מרבה דאגות" והרבי אמר: "כסף זה דבר ארצי וחומרי" ובחדשות לא הפסיקו לדבר על כל העשירים המושחתים.

ואז כשאנחנו יוצאים ומנסים להרוויח כסף בזמן שכל הרעיונות האלו שורצים לנו בתת המודע. זה לא מאפשר לנו להעלות מעל רף מסוים, זה יוצר קונפליקט פנימי חזק שמגביל את חופש הבחירה.

להשתחרר מהעבר עם תרפיית קו זמן

ב-NLP יש תהליך מדהים שנקרא תרפיית קו זמן, זהו תהליך שמאפשר לא רק להשתחרר מהעבר ברמה הלוגית ע"י הבנה של מה יצר לנו את מערכת האמונות והערכים הנוכחית, אלא קודם כל ברמה הרגשית.

קו זמן הוא ללא ספק אחד התהליכים העמוקים בNLP שמאפשר לרפא את פצעי העבר מהשורש.

מדובר בתהליך פשוט ועוצמתי, שרלוונטי לכל אדם, וכמעט לכל בעיה שיש לנו בחיים.

דוגמה לתהליכי קו זמן שרלוונטים לכל אדם

אחד התהליכים הזכורים לי בתור מנחה היה שעבדתי עם אישה בת 60 שהרגישה תקיעות בקריירה ובחיי המשפחה, אחרי תהליך קו זמן גילנו שהמקור לתקיעויות נבע ממסרים שקיבלה בילדות מהוריה שהיא לא מספיק טובה, ופתאום היא הבינה איך במשך חיים שלמים האמונה הזו בלמה אותה והפעילה טריגרים רגשיים במצבים שונים.

ברגע ששחררנו אותה היא חוותה הקלה מיידית ברמה הרגשית, ולראשונה מאז הילדות התמלאה בתחושה אמיתית שהיא שווה וראויה. מה שאיפשר לה כמה חודשים לאחר מכן גם לפריצות דרך ממשיות בתחומים בהם חשה את התקיעות, בין הדברים שהשתנו היה שיפור של מערכות יחסית וגם הכנסה של יותר כסף.

איך להשתחרר מהעבר במקומות שאפילו לא היינו מודעים שהוא מגביל אותנו

אני זוכר גם תהליך שעברתי בעצמי לפני שנים רבות שבו ביקשתי לעבוד על קושי בתקשורת, שהרגשתי שקשה לי להיפתח מול אנשים ולהיות קליל בחברה.

מה שגילינו זה שבגיל 7 כשרציתי לשחק באבירים, ולדמיין שהאופניים הם הסוסים והמקלות הן החרבות. אז החברים שלי צחקו עליי ואמרו לי שאנחנו גדולים וצריכים לשחק בדברים מציאותיים ורציניים.

ומאז, בגלל ילדים בני 7 חסרי כל הבנה בחיים, הגבלתי את הדמיון שלי. הפסקתי להתחפש ולהעמיד פנים שאני דמות מהאגדות, ונהייתי הרבה יותר רציני ורציונלי.

ברגע ששחררנו את זה, הרשתי לעצמי לשוב להיות קליל ומשחקי בסיטואציות חברתיות, להיות מצחיק ואפילו פרוע לעיתים.

אבל בעיקר אפשרתי לעצמי לדמיין ולחלום כמו שלא העזתי מאז הילדות. וזה נתן לי קודם כל בטווח המיידי הכנסה של המון אנרגיה ושמחת חיים.

ובטווח הארוך זה איפשר לי הגשמת מטרות ופריצות דרך שלפני כן לא יכולתי לדמיין אפילו.

זה היופי בתהליכי קו זמן מתחילים לעבוד על דבר אחד וזה משחרר דברים שאפילו לא האמנו שקיימים לנו בתת המודע ופותח דלתות שלא חשבנו שאנחנו רוצים לפתוח.

בעצם אנחנו עובדים משורש עמוק שברגע שיוצרים בו שינוי הוא משפיע על ענפים רבים.

לרפא את פצעי העבר ולשחרר את האמונות הישנות

כמו שהסברנו לכל אחד ואחת מאיתנו יש המון חוויות עבר, קטנות וגדולות שעיצבו את מי שהוא היום, ולכולנו גם יש ארגז עצום של רעיונות ואמונות שאנחנו סוחבים איתנו ושמכביד עלינו ולא מאפשר לנו חופש אמיתי ליצור את העתיד הרצוי.

אבל את המטען הזה ניתן לשחרר, בקורס הדיגיטלי NLP לביטחון עצמי, אני מקדיש פרק שלם לנושא של שחרור אמונות ודפוסים מהעבר. הקורס הזה תרם להמון אנשים והוא הדרך המומלצת והפופולרית אם אתם מחפשים תהליך שיפתח לכם באופן מיידי ובמחיר המשתלם ביותר.

ההיסטוריה של המחר, לאמיצים בלבד

לאמיצים, ממליץ בחום גם לקרוא את הספר "ההיסטוריה של המחר" של יובל נח הררי, יכול להיות שזה יערער לכם כמה רעיונות ואמונות לגבי העולם שלנו, אבל זה שווה.

קראתי מאות ספרים של התפתחות אישית, שמעתי אלפי הרצאות בתחום, וההיסטוריה של המחר, הוא אחד הטובים ביותר, אפילו שהוא בכלל לא בקטגוריה. הוא פותח את הראש ויכול להביא לתובנות משמעותיות.

מאחל לכם להיות חופשיים מכל משקעי העבר וליצור את העתיד הרצוי

שחר כהן

*בחלק מהציטוטים הוחסרו משפטים מקשרים על מנת לקצר את המאמר, אך כל משפט בפני עצמו נאמן למקור. (למי שרוצה להרחיב, ניתן לקרוא את הקטע המלא בעמ' 54-55 בספר ההיסטוריה של המחר מאת יובל נח הררי).

קריינות של המאמר – ההיסטוריה של מחר והסיבה ללמוד היסטוריה

בונוס: מדיטציות לריפוי משקעי עבר

מדיטציה לריפוי פצעי הילדות ופיתוח אהבה עצמית

מדיטציה לריפוי הילד הפנימי

מדיטציה לשחרור הדימוי העצמי הישן ויצירת דימוי עצמי חדש

רוצים להתייעץ איתי, לשאול שאלות, או לשתף בחוויות ותובנות?

יש שתי דרכים לעשות זאת:

1. בתגובות של ערוץ היוטיוב. אני מגיב מהר ומשקיע זמן רב כדי לקרוא הכל ולענות לכולם.

ובלי קשר שווה לעקוב שם, כדי לקבל בחינם תכנים איכותיים שעולים רק ביוטיוב.

2. באינסטגרם. בכל יום רביעי אני עושה שאלות ותשובות בסטורי.

כמובן, גם באינסטגרם תמצאו תוכן בלעדי, ממוקד ואיכותי שמתפרסם רק שם.

לאימון אישי משולב NLP כיתבו לי

לחצו כאן כדי לקבל השראה שבועית לWhatsApp (הודעה אחת בשבוע)

לקורס המקיף והמושקע NLP ביטחון עצמי שמעביר אתכם תהליך עוצמתי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן