איך להתגבר על פחד מאותו חוסר ודאות ולפתח אמונה עצמית עם NLP

בונוס – פודקאסט על אמונה עצמית וודאות פנימית עם אלמוג וולף

אם יש משהו אחד שבני אדם שונאים יותר מכל זה חוסר ודאות, זה טבוע בנו אבולוציונית.

באופן אישי חוויתי זאת על בשרי וסבלתי הרבה מאותו חוסר ודאות ופחדים, אך הרעיונות והשיטות שבמאמר הזה עזרו לי להתגבר על הפחדים ולפתח אמונה עצמית. אני יודע שבלי השיטות שאני משתף אותך כאן, כנראה שכבר מזמן הייתי מפסיק להתמיד ולפעול כדי לקדם החזון הגדול שלי.

וזו בדיוק הסיבה שאני משתף אותך, כי אני יודע שגם לך יש ספקות ופחדים בדרך להגשים את החלומות והמטרות שלך והיה עוזר לך אילו הייתה לך דרך לפתח יותר אמונה עצמית ויותר ודאות פנימית.

יש כאלו שאומרים שכל פחד שאנו חווים, כולל הפחד מכישלון, הפחד לחלום בגדול, הפחד להתמודד עם אתגרים הם כולם ביטויים של הפחד מחוסר ודאות ושזו למעשה גם הסיבה שאנו משאירים את עצמנו בתוך המעגל שמכונה "אזור הנוחות",  האזור שבו אנו כביכול מוגנים מפני חוסר ודאות.

מסיבות אלו, יש שיגידו שהמפתח החשוב ביותר להצלחה, שגשוג ואושר זה היכולת לפעול תחת חוסר ודאות.

למה חשוב להתגבר על פחד מחוסר ודאות ?

כשאנחנו מקימים עסק חדש, עובדים על פרויקט, או מקדמים את החזון שלנו, בתכל'ס אין לנו שום דרך להבטיח הצלחה.

לשם ההמחשה שאלו את עצמכם:
"האם יש פעולה שאתם יכולים להבטיח שתביא לתוצאה?"

אם נבחן זאת, נגלה שגם בדברים השגרתיים ביותר, שעשינו כבר מיליון פעמים ושנראה לנו שיש קשר ישיר וודאי בין הסיבה (הפעולה) לתוצאה, אין באמת ודאות. הרי אנחנו יכולים להיכנס למכונית לנסות להתניע כמו בכל בוקר ולגלות שהלך המצבר. אנחנו יכולים לחבר את המטען לחשמל כמו בכל היום ויום אחד לגלות שזה לא עובד. ולכן אם ההנחה של חוסר ודאות נכונה אפילו בפעולות הפשוטות והשגרתיות ביותר, בכלל אין מה לדבר על פעולות שנועדו להגשים חלום גדול שמעולם לא הגשמנו קודם, אין לנו שום דרך לדעת אם הפעולות שאנו בוחרים לבצע ישיגו את התוצאות הרצויות או לא ישיגו אותן.

יותר מזה, ניתן לומר שאין לנו שמץ של שליטה על מה שקורה ובכל רגע יכולים להתרחש מיליון דברים שלא ציפינו להם.
כולנו יודעים זאת במודע או שלא במודע וזה מה שתוקע אותנו מלנסות דברים חדשים, זה מה שחוסם לנו את הדרך להגשים את החלומות, זה מה שגורם לנו לפחד מאתגרים, וזה מה שמשאיר אותנו באזור הנוחות

אבל….

סטטיסטית ידוע שהתמדה מביאה לתוצאות, כי פעולות קטנות לאורך זמן יוצרות אפקט מצטבר. כלומר, מי שמספיק מחויב, מי שמספיק מאמין וממשיך בפעולות עקביות יום אחרי יום בלי קשר לתוצאות שהוא משיג, בסוף יקבל את התגמול שלו.

איך להתגבר על פחד מחוסר ודאות ולהתמיד (שיטה1)

אם נחשוב על כך לרגע, המקום היחיד שבו חוסר ודאות הוא דבר טוב זה במשחק, או כל מה שאנחנו מגדירים כפעולה של בידור ( כמו סרט, ספר, אקסטרים) כשאנחנו לוקחים את חוסר הודאות לצד המשחקי הוא יכול להיות הדבר הכי מרגש וכיף שיש, הכל שאלה של איך אנחנו ממסגרים את מה שקורה לנו.

חוסר ודאות

לדוגמה:

  1. אם נצליח לחשוב על יציאה מאזור הנוחות כ"ללכת על האקסטרים" אז לא רק שהפחד מחוסר ודאות יעלם, אלא שזה גם יהפוך לכיף ואנחנו נצא ממנו הרבה ובקלות.
  2. אם היינו יכולים לחשוב על כישלון כמו על משחק מחשב שיש לנו בו מלא ניסיונות, ועם כל פסילה אנחנו יכולים להתחיל מחדש עם יותר מיומנויות וידע, אז זה לא היה מרגיש כישלון, זה היה מרגיש כיף ומיד ברגע שהיינו "נפסלים" היינו רק רוצים לנסות שוב. (כדי לא להשאיר את זה ברמה של רעיון יפה וממש ליישם בחיים שלך, מומלץ להרחיב במאמר " למה סרטוני מוטיבציה לא עובדים ואיך להתגבר על הפחד מכישלון")

איך להתגבר על פחד מחוסר ודאות בעזרת אמונה (שיטה 2)

טוני רובינס המנטור אמר:

אנתוני רובינס ציטוט

זה משפט די מדהים ומעצים שטוב לחשוב עליו ברגעים קשים, כי המשמעות שלו היא שלא משנה מול כמה אתגרים אנחנו מתמודדים, כמה מכשולים יש לנו,  אם נצליח להישאר מחויבים, אנחנו נמצא את הדרך.

עכשיו השאלה שנותרה היא איך יוצרים את המחויבות הזאת, כי זה לא פשוט להישאר מחויבים לדרך ברגע שיש חוסר ודאות. ואמנם נתנו כבר שיטה אחת של "לראות בדרך כמשחק", אבל היא מוגבלת עד לגבול מסוים.

השיטה היחידה שיכולה לאפשר לנו להישאר מחיובים בכל מחיר, היא לפתח ודאות פנימית או במילים אחרות לפתח אמונה, אמונה בעצמינו, אמונה באלוהים, אמונה ביקום, זה לא ממש משנה, כי מה שמשנה זה לדעת שאמונה היא כמו אוצר מטמון הכי מדהים שקיים, מי שמפתח אמונה אין דבר שיכול לעצור אותו.

אבל זה מאוד מאוד קשה למצוא את האוצר הזה, כלומר, קשה לפתח אמונה אמיתית שלא תלויה בדברים חיצוניים. כל כך קשה שאפילו לאנשים דתיים שחונכו כל הילדות שלהם על קיומו של אלוהים, עדיין יש המון ספקות בהקשר לקיומו. כל כך קשה שאפילו לאנשים עם רזומה מכובד והישגים משמעותיים, עדיין קשה לפתח אמונה עצמית.

ועם כל הקושי, מאוד משתלם לעבוד כדי לפתח אמונה, כי כמו שאמרנו אמונה מבטיחה שנמשיך לפעול בעקביות ולשמור על מוטיבציה בכל מחיר עד להשגת התוצאות.

(* כמובן אמונה יכולה גם להיות מסוכנת אם היא מכוונת למקומות לא נכונים, כי אמונה זה לא אמת וזה לא דבר רציונלי, יש שאומרים שמערכת האמונות שלנו והיכולת למצוא דפוסים ומשמעות בכל דבר, זה פשוט שיטה של התודעה להתנהל בתוך העולם הכאוטי וחסר הודאות שסביבנו, שיטה שבין היתר גורמת לעיוות של המציאות. אבל המטרה שלנו כאן היא לנצל את המערכת הזאת למטרות חיוביות ולא להפך)

איך לפתח אמונה עצמית וודאות פנימית כדי להגשים כל חלום

האמת שמדובר במשהו ששווה להקדיש לו מאמר שלם ואפילו ספר שלם, אז עכשיו רק על קצה המזלג, שיטה אחת פשוטה וסופר אפקטיבית לפתח אמונה עצמית.

הרעיון הוא שאם אנחנו רוצים להשיג מטרה מסוימת ויש לנו המון פחדים וספקות לגבי עצמנו. אז אי אפשר פשוט לזייף אמונה רק בגלל שהבנו שזה דבר טוב שיעזור לנו להשיג את המטרה. האמונה חייבת לבוא ממקום אמיתי. וגם חייבת להיות ראליסטית ומבוססת, כי אחרת אנחנו סתם מדמיינים ומאכילים את עצמנו בסרטים, וזה לא יחזיק מעמד.

לכן הדבר היעיל  ביותר שניתן לעשות זה להתחיל להתמקד באופן מכוון ב:

  • יתרונות והאיכויות שלכם.
  • הצלחות עבר.
  • מה שעבד לכם בפעמים קודמות שניסתם להשיג מטרות.
  • מה שאתם אוהבים בעצמכם.
  • שבחים שקיבלתם.
  • הישגים שלכם.
  • וכן הלאה.

באופן טבעי אנו נוטים לעשות בדיוק ההפך, להתמקד בחסרונות, בכישלונות בביקורות, במה לא אפשרי וזה מה שמבסס חוסר באמונה עצמית, ולעומת זאת, ההתמקדות בחיובי היא מה שיאפשר לבסס אמונה ביכולות שלנו להגשים את החלום/ מטרה.

(כדי ללמוד איך עושים זאת, מומלץ לקרוא את המאמר,  איך לבנות הרגל של חשיבה חיובית ורגשות חיוביים עם טכניקת NLP "שאלות מעצימות"

איך לחזק את האמונה אפילו יותר

לסיום, אני יודע שבתיאוריה זה נשמע יותר יפה וקל ממה שזה במציאות, כי אין מה לעשות, אי אפשר להעביר את כל הידע והטכניקות במאמר אחד, וזה גם לא משהו שעובר רק במילים זה משהו שעובר מלב אל לב, מאדם לאדם ולכן מומלץ בחום ללכת לסדנאות, ללכת לקורסים, ללכת לליווי או אימון אישי אם צריך, זה מאוד אפקטיבי.

אשמח לשיתופים איך השתמשת בתרגילים המוצעים
וגם שיתופים לחברים שנראה לכם שזה יכול להועיל להם

מאחל לך המון אמונה וודאות פנימית
שחר כהן

סרטון שמקריין את המאמר (מ-2016, ייתכן שהמאמר עודכן קצת)

רוצים להתייעץ איתי, לשאול שאלות, או לשתף בחוויות ותובנות?

יש שתי דרכים לעשות זאת:

1. בתגובות של ערוץ היוטיוב. אני מגיב מהר ומשקיע זמן רב כדי לקרוא הכל ולענות לכולם.

ובלי קשר שווה לעקוב שם, כדי לקבל בחינם תכנים איכותיים שעולים רק ביוטיוב.

2. באינסטגרם. בכל יום רביעי אני עושה שאלות ותשובות בסטורי.

כמובן, גם באינסטגרם תמצאו תוכן בלעדי, ממוקד ואיכותי שמתפרסם רק שם.

לאימון אישי משולב NLP כיתבו לי

לחצו כאן כדי לקבל השראה שבועית לWhatsApp (הודעה אחת בשבוע)

לקורס המקיף והמושקע NLP ביטחון עצמי שמעביר אתכם תהליך עומק רגשי.

2 תגובות

  1. יפה תודה רבה!
    רק מה ההבדל בין "הישגים" ל"הצלחות עבר"? (תחת הכותרת: איך לפתח אמונה עצמית וודאות פנימית כדי להגשים כל חלום)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן