איך לזהות שקר – 5 שיטות שיהפכו אותך לפוליגרף אנושי (NLP)

בעזרת חמשת הסימנים במאמר הזה אתם תהפכו לפוליגרף אנושי. אתם תצליחו לקרוא אנשים, לראות אותם מבעד למסכות ולהבין איך לזהות שקר.

הדרך שבה תעשו זאת היא תוך תשומת לב למסרים הלא המילוליים. שפת הגוף וטון הדיבור. הרי בעוד שבמילים קל לשקר או להחביא מידע. שפת הגוף לעולם אינה משקרת וגם אם מנסים להסתיר, הסימנים שנלמד חושפים את האמת.

איך אפשר לקבל עוד תכנים על שפת גוף ותקשורת?

לחצו כאן והצטרפו בחינם לקבוצת WhatsApp בה אשלח פעם בשבוע משפט השראה + סרטון ומאמר שיעזרו לכם לבנות מסוגלות עצמית גבוהה ולקבל תובנות על העולם הרגשי.

וממליץ לכם גם לקבל פרטים על הקורס המקיף NLP לביטחון עצמי.

שני דגשים חשובים בזיהוי שקר על שפת הגוף

רגע לפני שעוברים ל-5 הסימנים חשוב לזכור שני עקרונות בשפת גוף

1. הכל תלוי בתמונה הגדולה ובהקשר

כל מי שיגיד לכם שאם אדם מגרד באף או מסתכל ימינה עם העיניים זה סימן חד משמעי שהוא משקר, אומר שקר בעצמו. אין סימן אחד שמעיד על שקר. מי שבאמת רוצה ללמוד לקרוא שפת גוף, חייב להסתכל על התמונה השלמה. כלומר על שאר שפת הגוף של האדם וגם על הסיטואציה.

2. תשומת לב לשינויים – קליברציה בשפת ה-NLP

מה שבאמת מעניין הוא לא הסימנים, אלא השינוי בהם. אם לאדם כל הזמן יש מתח ודריכות בשרירים, המשמעות של המתח הזה אינה גדולה. לעומת זאת, אם בדר"כ הוא רגוע ורפוי וברגע מסוים, נדרך ונעשה מתוח. כאן יש לאותו סימן משמעות גדולה.

למעשה, בדיוק באופן הזה עובד מכשיר הפוליגרף הוא מזהה איך אנחנו במצב רגוע, ויודע לאתר שינויים פיזיולוגים עדינים ובלתי נשלטים, אשר מופעלים ברגע שאדם משקר ונלחץ. ואתם תאכלו להיות פוליגרף אנושי בעזרת השיטות האלו.

איך לזהות שקר

דרך 1# לזהות שקר – תנועות לא מודעת

יש מצבים בהם אנו עושים תזוזות לא מודעות שנגרמות בעקבות מתח וחוסר נוחות. לדוגמה. כאשר אדם מקפיץ את הרגל או מתופף על השולחן. לחלופין כאשר הוא משחק עם חפץ כלשהוא כמו העט, המפתחות או המשקפיים.

אלו תנועות שאנשים עושים באוטומט מבלי להקדיש להן תשומת לב ולכן הן מעידות באופן אמין על העולם הפנימי של האדם. שימו לב התנועות האלו מרמזות על לחץ, לא בהכרח על שקר. אולם, אם התזזיתיות מתחילה בדיוק ברגע שאדם אמר משהו שגם ככה מחשיד, בהחלט ייתכן שמדובר בשקר.

הבעיה בסימן הראשון היא ששקרן מיומן יכול לשלוט בתנועות הללו, לכן עכשיו נסביר סימנים שכמעט בלתי אפשרי לשלוט בהם.

דרך 2# לזהות שקר – תנועות לא טבעיות בעיניים

באופן טבעי לאדם שמשקר יהיה קשה להסתכל בעיניים ולכן הוא ייטה להביט לצדדים או לחלופין למצמץ הרבה. עם זאת, חשוב לשים לב שהרבה אנשים מודעים לנטייה הזו, ולכן מנסים בכוח להסתכל בעיניים. כתוצאה מכך המבט שלהם ישיר מידי והם בוהים באופן לא טבעי, מה שמרגיש מזויף.

בשורה התחתונה, גם הסתכלות לצדדים, גם מצמוץ יתר וגם בהייה הם כולם סימנים שעלולים להעיד על שקר.


דרך 3# לזהות שקר – השהיות בדיבור

כשאדם משקר תהיה לו נטייה להשהיות בדיבור, מעין עצירה קטנה לפני המשפטים השקריים. או שבמקום עצירה המרווח בין המילים יתמלא בצלילים חסרי משמעות כמו "אמממ ו-אההה". סימנים כאלו מעידים על לחץ וגם שהאדם לא סגור על מה שיש לו להגיד והוא צריך לחשוב, כלומר ממציא.

כמו שכבר הסברנו זה תמיד תלוי הקשר, יכול להיות שהאדם נלחץ מדברים אחרים. ייתכן גם שהוא מובך או לא בטוח בעצמו ויכול להיות שהוא חושב בראש על מה להגיד.

בנוסף, חשוב לשים אליו לב לתזמון בו הופיעה ההשהיה, ייתכן שזהו אדם ביישן שבדר"כ מדבר עם השהיות. במקרה כזה, הן לא מצביעות על שקר, אלא על הרגל.

דרך 4# לזהות שקר – מתח בשרירים

אם בתזזיתיות ובדיבור אדם מיומן יכול לשלוט, כאן זה כמעט בלתי אפשרי. לכן מתח בשרירים הוא אחד הסימנים הכי טובים.

בתור מורה ליוגה, אני יכול להעיד שאנשים מתאמנים שנים ביוגה ומדיטציה כדי להרפות את הגוף ועדיין כשהם נלחצים, שרירים מסוימים נמתחים, לכן וודאי שזה עלול לקרות לאדם שמשקר.

הנקודה היא שכמו שקשה לשלוט בסימן הזה, כי הוא עדין, קשה גם להבחין בו, ולכן חשוב לדעת לאן להסתכל.

אז מה הם האיזורים שכדאי לבחון? קודם כל הלסת שהיא הראשונה להיות מכווצת וגם שרירי הלשון שניתן להבחין בהם מתחת ללסת בצוואר.

החיסרון בשרירים אלו הוא שניתן להבחין שהם מתוחים רק אחרי שהאדם סיים לדבר, לכן כדאי להביט גם על שרירי העיניים וכמובן על הכתפיים. כמו כן, גם האמות והאצבעות עשויות להתכווץ.

דרך 5# לזהות שקר – נגיעות בפנים

מסתבר שכאשר אנשים משקרים יש להם נטייה לגעת בפנים, בגלל זה נהוג לומר שאם אדם נוגע באף הוא משקר, כמו שכבר הדגשנו במאמר, זה תמיד תלוי בהקשר ובזמן של הנגיעה.

יש כמה הסברים למה זה קורה. הסבר אחד אומר שכאשר אדם נלחץ מתרחשים בגוף תהליכים כימיים שגורמים לגירוד באיזור הפנים.

הסבר נוסף טוען שכאשר אנחנו נלחצים אז אחת הדרכים להרגיע את עצמנו היא ליטוף בפנים בעיקר באיזור השפתיים, במקרה כזה אנחנו כמובן זו לא תהיה רק נגיעה אלא יותר מגע מתמשך, מה שפחות סביר שיקרה אצל שקרן מיומן שמנסה להסתיר מאיתנו. לכן הנגיעות הקטנות הן החשובות יותר.

לא רק לזהות שקר, אלא הרבה מעבר

אלו היו 5 הסימנים שאם תתחילו לשים לב אליהם הם לא יעזרו לכם לא רק לזהות שקרים, אלא גם להבחין מתי אדם קרוב לחוץ או חש שלא בנוח ובכך להיות אמפתיים אליו, לשאול אותו לשלומו או להניח לו לנפשו. באופן כללי הסימנים האלו יעזרו לכם לקרוא אנשים ולהבין את עולמם הפנימי עוד לפני שהם פתחו את הפה.

מאחל לכם להיות אשפי שפת גוף

שחר כהן

רוצים להתייעץ איתי, לשאול שאלות, או לשתף בחוויות ותובנות?

יש שתי דרכים לעשות זאת:

1. בתגובות של ערוץ היוטיוב. אני מגיב מהר ומשקיע זמן רב כדי לקרוא הכל ולענות.

ובלי קשר שווה לעקוב שם, כדי לקבל בחינם תכנים איכותיים שעולים רק ביוטיוב.

2. באינסטגרם. בכל יום רביעי אני עושה שאלות ותשובות בסטורי.

כמובן, גם באינסטגרם תמצאו תוכן בלעדי, ממוקד ואיכותי שמתפרסם רק שם.

לאימון אישי משולב NLP כיתבו לי

לחצו כאן כדי לקבל השראה שבועית לWhatsApp (הודעה אחת בשבוע)

לקורס המקיף והמושקע NLP ביטחון עצמי שמעביר אתכם תהליך עומק רגשי.

לקורס המקיף NLP להתמדה, כוח רצון ומשמעת עצמית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן