איך לפתח משמעת עצמית ולמקסם מוטיבציה בלי מלחמה עצמית (NLP)

מה הקורונה מלמדת אותנו על משמעת עצמית

הקלטה של המאמר – איך לפתח משמעת עצמית וכוח רצון

פסיכולוגים רבים טוענים שהמפתח להצלחה בחיים הוא משמעת עצמית. העניין הוא שהרבה פעמים אנשים עם משמעת עצמית, אמנם מגיעים להישגים, אך לא בהכרח מוצאים את האושר, יש איזה שהיא תחושה של מלחמה. הרגשה שאנחנו צריכים להקריב את ההנאה ברגע הנוכחי למען העתיד וזאת לא משמעת עצמית שיכולה להחזיק מעמד.

בנוסף, מי שקרא את המאמר על התמדה בוודאי זוכר שדיברנו על כך שפעולות קטנות ועקביות לאורך זמן יוצרות אפקט מצטבר, ולכן מי שמשקיע ומתמיד יוצר שינוי משמעותי בחייו.

הבעיה במאמר היא שיצאנו מתוך הנחה שלהתמיד בפעולות שטובות לנו זה רק עניין של בחירה או החלטה, כשבפועל זה לא ככה. לכולם ברור שעדיף לאכול בריא ושעדיף להישאר מרוכזים בעבודה במקום לגלוש באינטרנט. זה לא סוד. הבעיה היא שזה קשה, כי אנחנו מתפתים ואין לנו כוח להילחם בעצמינו.

בדיוק כדי לפתור את הבעיות האלו נוצר המושג "משמעת עצמית של יהלום" שהמשמעות שלו היא משמעת עצמית שלא מרגישה כמו מלחמה. היא מתאפשרת ברגע שאנחנו מבינים לעומק את הפסיכולוגיה של הרגש והמוטיבציה האנושית, ואז לא רק שכיף לנו לשמור על משמעת, אלא שהיא גם הופכת להרבה יותר חזקה ואיתנה.

 

רוצים לבנות משמעת עצמית חזקה?

לחצו כאן והצטרפו לקבוצת WhatsApp בה אשלח פעם בשבוע, בימי ראשון, משפט השראה + סרטון ומאמר שיעזרו לכם לפתוח את השבוע עם מוטיבציה ולהתמלא במשמעת עצמית.

כאן הקישור לקבוצה – הודעה אחת בשבוע, שתאיץ את ההתפתחות האישית שלך.

 

מהו הכוח שמניע את חיינו ופוגע במשמעת העצמית ?

משמעת עצמית

כל בני האדם ולמעשה כל החיות מונעים משני כוחות: תשוקה ודחייה.

אנחנו בורחים מכאב ורגשות שליליים ורודפים אחרי עונג ורגשות חיוביים. כל פעולה שלנו היא ביטוי לרצון להשיג משהו טוב יותר או להימנע ממשהו רע.

עכשיו השאלה המתבקשת היא:

"אם זה אכן הכוח שמניע כל פעולה ופעולה שלנו ואנחנו יודעים שפעולות מסוימות יגרמו לנו להרגיש טוב, למה בכל זאת אנחנו לא עושים אותם?  וההפך, למה אנחנו מבצעים פעולות שברור שיגרמו לנו להרגיש רע ?"

התשובה נעוצה בעובדה שהרבה פעולות שטובות לנו וישתלמו בעתיד קשות לביצוע בהווה, ולעומת זאת הרבה פעולות שנעימות ומהנות ברגע ההווה יפגעו בנו בעתיד. אבל המוח שלנו לא יודע לקשר בין הדברים.

באופן טבעי המוח מקשר לפעולה מסוימת עונג או כאב לפי התחושה שעולה בסמיכות זמנים. לכן כל פעם כשיש פער זמן בין הסיבה לתוצאה (בין הפעולה להשלכותיה) אנחנו בצרה.

ולפעמים זה יכול לקחת שנים של בחירות גרועות וחוסר התמדה, עד שחוטפים מכה מספיק כואבת שמניעה לשינוי. וגם כשהשינוי מתרחש, זה לא מתוך מקום של הנאה, אלא בלית ברירה.

אז מה הפתרון?

 

איך לפתח משמעת עצמית של יהלום?

השיטה הראשונה והבסיסית נקראת:

צמצום פער זמן

אמרנו שהמקור לכל הבעיה הוא פער הזמן בין הסיבה לתוצאה, אבל תחשבו מה היה קורה אלו היינו יכולים לצמצם את הפער. בעולם שכזה לעשות את הפעולות שטובות לנו היה נהפך לדבר מאוד קל ופשוט.

לצורך ההמחשה:

  • אם ברגע שהיינו לוקחים שאיפה מהסיגריה, הייתה קופצת לנו תמונה שוכבים עם מכונת הנשמה בבית חולים, היינו זורקים אותה מיד.
  • אם ברגע שהיינו שורפים חצי שעת עבודה על גלישה באינטרנט, הבנקאי היה מתקשר עם בשורות רעות, היינו מיד חוזרים לעבודה.
  • אם ברגע שהיינו מזמינים את הבורקס, היו עפים לנו כל הפתורים במכנס, היינו מבטלים, ובמקומו מזמינים סלט.

לצערנו זה לא עובד ככה במציאות. אבל המזל הוא שבדמיון הכל אפשרי.

משמעת עצמית

לדוגמה: במאמר איך להצליח בדיאטה זו בדיוק הטכניקה שהשתמשתי בה. נתתי לאנשים לדמיין ולראות איך יראו החיים שלהם בעוד חמש שנים במידה וימשיכו לאכול בצורה מופרזת ולא לעשות פעילות גופנית, ולאחר מכן נתתי להם לדמיין איך יראו חייהם במידה וכן יבצעו את השינוי.

מי שעושה את המדיטציה ומצליח להיכנס למצב רגשי חזק, גורם למוח שלו להתחיל לקשר כאב למאכל הטעים והמזיק, כך שיהיה לו קל להימנע ממנו.

 

פיצול קו זמן- למקסם את המוטיבציה האנושית

יכול להיות שחלק מקוראי המאמר תוהים "למה לדמיין דברים שליליים?" …  אז תאמינו לי שעדיף לחוות את הכאב בדמיון מאשר במציאות. וחוץ מזה שאנחנו לא מדמיינים רק את השלילי, אלא גם את החיובי.

בNLP התהליך הזה נקרא פיצול קו זמן. אנחנו מדמיינים את עצמינו עומדים בצומת בחירה, ובודקים איך מרגיש ללכת בכל כיוון. בכך אנו מתעלים את שני כיווני המוטיבציה (השלילי והחיובי).
כאשר החכמה היא לא להשאיר את זה ברמה האינטלקטואלית, אלא ממש להרגיש. (בקורס NLP ניתן ללמוד איך להשתמש בתהליך המלא וגם להעביר אותו לאחרים).

(*באותה מידה ניתן להשתמש בטכניקה כדי להתמודד עם דחיינות- לדמיין כמה רע יהיה אם לא נבצע את הפעולה, ולעומת זאת כמה טוב יהיה אם כן, כי גם דחיינות היא תוצר ישיר של בעיית פער הזמן).

 

למה זה נחשב משמעת עצמית של יהלום?

 

עכשיו עשויה לעלות השאלה: "אוקי, אבל במה זה שונה ממשמעת עצמית רגילה? עדיין יש לי פיתוי לעשות את הדבר הנוח והקל, פשוט אני נלחם בעצמי, כי אני מבין את ההשלכות. אבל עדיין יש תחושה שאני מקריב את ההווה למען העתיד"

והתשובה היא:

  1. לא נכון, תעשו את התרגיל ואז תגידו לי אם אתם נלחמים בעצמכם או לא.
  2. דמיינו שמתקשרים אליכם מהבנק ואומרים: "מחכה לכם צ'ק עם מיליון שקלים, בואו לסניף עכשיו". על פניו פעולה של נסיעה לסניף היא סתמית ואפילו עשויה להיות מטריחה במצבים מסוימים,  אבל בפעם הזאת אתם תלכו מאושרים. אותו הדבר קורה כשאנחנו רואים את ההשלכות החיוביות של הפעולה (או אי ביצוע הפעולה) לנגד עיננו, זה גורם לנו להרגיש עונג וסיפוק כבר עכשיו ברגע ההווה. אפילו שעוד לא השגנו את התוצאות.

 

דגש חשובהרעיון הוא באופן מודע לתת דגש למוטיבציה החיובית, כי אמנם השלילית מאוד חזקה, אך אם משתמשים רק בה, בטווח הארוך זה מייצר לחץ גדול ומוביל לתוצאה ההפוכה, כמו שהסברתי במאמר על חמלה עצמית. לכן חשוב לשים לב שאנחנו פועלים בעיקר מתוך מחשבה על הרווחים והיתרונות ופחות מתוך הפחד להפסיד.

 

יהלומים

והאמת שזה עדיין לא משמעת עצמית של יהלום ברמה הגבוהה. יש רמה נוספת והרבה יותר גבוהה,
שיכולה להוות מקור לכוח בלתי מוגבל של משמעת עצמית, בו בזמן שאנו נהנים ומסופקים מהרגע.

הסיבה שאני לא מפרסם אותה כאן, היא שאני מרגיש שעדיין לא יישמתי אותה עד הסוף בחיים שלי וחשוב לי לשתף בדברים שכן יישמתי.

אבל למען הסקרנים, אני אתן רמז,  והרמז הוא שאלה:

"מי זה האני העתידי שאנחנו דואגים לו? האם זה אנחנו או מישהו אחר?"

יש ניחושים?

 

מאחל לך המון כוח רצון ומשמעת עצמית
שחר כהן

 

אם אהבתם, שתפו את המאמר ועקבו אחרי ערוץ היוטיוב כדי לקבל עוד תכנים מעניינים ואיכותיים בחינם.

כמובן מומלץ מאוד לצפות בפרטים על הקורס הדיגיטלי המושקע והפרקטי –איך לפתח ביטחון עצמי יציב.

 

מצרף לכם כבונוס, מדיטציה לשפע כלכלי.

אחת הטכניקות במדיטציה היא לדמיין העתיד באופן שיצמצם את פער הזמן, ויבנה לנו משמעת עצמית חיובית,

כזאת שמגיעה מתוך הנאה ולא מתוך מלחמה בעצמנו.

 

 

לאימון אישי משולב NLP

לחצו כאן כדי לקבל השראה שבועית לWhatsApp (הודעה אחת בשבוע).

עשו לייק ב-Facebook כדי להישאר מעודכנים בסרטונים ממוקדים שעולים רק שם.

עיקבו באינסטגרם לסרטונים קצרים, שירים על הנפש וציטוטים מעוררי השראה.

קישור למאמר שמסביר מה זה NLP

בחינם לזמן מוגבל: המדריך המלא ליצירת ביטחון עצמי יציב

עקבו אחרי ב YouTube

לחצו על הסמל האדום כדי לקבל סרטונים ותכנים איכותיים דרך YouTube

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *