עוגן NLP – איך לשנות את המצב הרגשי (שלך ושל אחרים) בלחיצת כפתור

דמיינו כמה מדהים זה היה אם הייתם מסתובבים עם כפתור שכל פעם שהייתם לוחצים עליו הייתם יכולים לשנות את המצב הרגשי או הלך הרוח מיד.

נגיד הבוס צועק עליכם ואתם רוצים להתפוצץ מזעם ולצעוק עליו בחזרה, אבל נזכרים שהוא משלם את המשכורת,  אז אתם לוחצים על הכפתור ונרגעים.

או שאתם מגיעים למבחן חשוב ופתאום מד הלחץ עולה ואתם בבלאק וואט, אז אתם לוחצים על הכפתור, נכנסים לריכוז ומתחברים מחדש לאינטליגנציה שלכם.

אולי אתם רוצים לעמוד מול קהל או מתכוננים לפגישה חשובה (ראיון עבודה, דייט, עסקים) ולמרות שאתם רוצים לשדר ביטחון, אתם נתקפים בפחד. אין בעיה, אתם לוחצים על הכפתור ונכנסים לכל הלך רוח שתרצו.

יותר מזה, אתם יכולים גם להכניס אנשים אחרים למצבים רצויים ולגרום להם ל:

  • סקרנות
  • החלטיות
  • התלהבות
  • ביטחון
  • כל הלך רוח שתרצו

ומה שהכי מדהים בו, זה שהוא תמיד זמין לכם וללא תלות בדברים חיצוניים.

עוגן

עוגן, גירוי מותנה, התניה פבלובית, התניה קלאסית

הדבר המדהים הזה מתאפשר בזכות העובדה שהמוח שלנו פועל באופן אסוציאטיבי ומקשר בין שני דברים שעולים בסמיכות זמנים, גם אם אין בניהם קשר של סיבה ותוצאה. ובין היתר הוא מקשר בין הקלט החושי למצב הרגשי.

הראשון שעלה על העיקרון היה המדען הרוסי איוואן פבלוב.  באחד מניסוייו הידועים, פבלוב צלצל בפעמון בכל פעם שהגיש לכלבים אוכל, ולאחר תקופה הבחין שעצם השמעת הפעמון לבדו ללא האוכל גורמת לכלבים לרייר.

המסקנה, הכלבים למדו לקשר בין האוכל והפעמון. ולכן צלצול הפעמון גרם לכלבים לתגובה שבאופן טבעי מתרחשת רק כשמגישים להם מזון.

באותו אופן, כל פעם שטריגר ייחודי* (כמו צלצול פעמון לדוגמה) מופעל בדיוק בזמן של מצב רגשי חזק, נוצר קשר בין הטריגר לבין הרגש. ואז גם אם אין בינהם שום "קשר טבעי", עדיין בפעם הבאה שהטריגר יופעל הוא יגרור איתו את התגובה הרגשית.

*הכוונה בטריגר היא לקלט של החושים/ גירוי חיצוני. אמנם גם יש גם טריגרים פנימיים, אך במאמר זה נתמקד בחיצוניים.

רוצים לקבל כלים ותובנות על ניהול רגשות ועוד?

לחצו כאן והצטרפו לקבוצת WhatsApp בה אשלח פעם בשבוע משפט השראה + סרטון ומאמר שיעזרו לכם לנהל את הרגשות ולהיות במצבים רגשיים חיוביים.

וגם קבלו פרטים על הקורס הדיגיטלי המקיף והמושקע NLP לביטחון עצמי שאחד הפרקים בו הוא סדנה מקיפה על יצירת עוגנים.

עוגנים נוצרים באופן טבעי כל הזמן

עוגנים נוצרים באופן טבעי ויש טריגרים שמפעילים אותנו בכל חמשת החושים. הנה כמה דוגמאות לעוגנים שבוודאי תזהו שקיימים בחייכם.

עוגן שמיעתי

האם קרה לכם ששמעתם שיר שהעלה בכם רגש:

לדוגמה:

  • שיר חתונה
  • שיר שמזכיר רגע רומנטי
  • שיר מתקופת התיכון
  • שירי יום הזיכרון

איך תגיבו רגשית למשמע צליל אזעקה,  או אמבולנס?

עוגן של ריח

האם יש ריח שמעלה בכם זיכרון מסוים, תחושות מסוימות? אולי בושם שהשתמשתם בו לפני שנים.

עוגן ריח

עוגן של טעם

האם יש מאכל שאהבתם בתור ילדים והוא מזכיר לכם את המשפחה, מעלה תחושות של בית ואורחת שישי.

עוגן ראייתי

חוש הראייה הוא הדומיננטי ביותר ורוב העוגנים הם ויזואלים. כמעט לכל דבר שאנו רואים אנחנו מקשרים רגש מסוים. פרצוף של אדם ישר מעלה בנו רגש בהתאם לחוויות שעברנו יחד. אנחנו מגיעים למקום ומיד מרגישים בהתאם לחוויות העבר שלנו באותו המקום.

לדוגמה: חישבו איזה רגש יעלה אם תראו את

האנשים הבאים:

  • חבר ילדות קרוב
  • הבוס
  • בן/בת הזוג
  • אמא

המקומות הבאים:

  • הבסיס הצבאי
  • אולם שעשיתם בו אירוע
  • המשרד
  • הבית

עוגן תחושותי:

אלו הם עוגנים פחות נפוצים באופן טבעי, ומהסיבה הזאת כשאנו מייצרים עוגן עצמי, זה טוב להשתמש בטריגרים תחושתיים.

הנה שתי דוגמאות לעוגנים תחושתיים טבעיים

  1. אדם שאבא שלו נפטר ובהלוויה כולם באים ומנחמים אותו עם היד על הכתף ואז חצי שנה לאחר מכן הוא יוצא עם חברים לבלות ומישהו נוגע בו באותו מקום בכתף. ופתאום הוא מתעצב ולא מבין למה.
  2. בחורה שעברה התעללות מינית, ואחרי זה גבר שהיא אוהבת נוגע בה בצורה דומה והיא נכנסת למצב רגשי קשה.

כמו שאתם מבינים, בין אם אנחנו רוצים ובין שלאו עוגנים (טריגרים) מפעילים אותנו כל הזמן ומשפיעים על המצב הרגשי שלנו לטובה או לרעה. עכשיו השאלה היא איך אנחנו יוצרים את העוגנים שאנחנו רוצים.

איך מתקינים לעצמנו עוגן חיובי ורצוי?

כדי לייצר לעצמנו כפתור הפעלה למצב רצוי, כל שעלינו לעשות הוא להיכנס למצב רגשי חזק, ובשיא הרגשי להפעיל טריגר ייחודי. לאחר שחזרנו על התהליך מספר פעמים באופן מלאכותי. נוכל להפעיל את הטריגר בכל זמן שנרצה והוא מיד יכניס אותנו למצב הרצוי.

טריגרים מומלצים:

  • תנועה ייחודית: לדוגמה – כמו שהאצן יוסיין בולט חוגג את ניצחונותיו.
  • נגיעה במקום לא שגרתי: לדוגמה – באוזן או במפרקי האצבעות.

דוגמה ספציפית:

להיזכר בסיטואציות בהן הרגשנו המון ביטחון וכל פעם שמגיעים לשיא הרגשי, לכווץ את היד לאגרוף. ואז אם אנחנו מגיעים לראיון עבודה לדוגמה ומרגישים חוסר ביטחון, אפשר לכווץ את היד ולהתמלא בביטחון.

איך מתקינים עוגן חיובי ורצוי לאנשים אחרים?

מכניסים את האדם למצב רגשי חזק (מוסבר במאמר אחר). וכשהוא בשיא הרגשי מפעילים טריגר ייחודי. לאחר מכן, תוכלו להפעיל את הטריגר בכל עת שתרצו והאדם יכנס למצב הרצוי.

כשמעגנים אדם אחר, עדיף שהטריגר לא יהיה נגיעה, אלא אם אתם ביחסים קרובים.

טריגרים מומלצים:

  • ראייתיים: לדוגמה – תנועה עם הידיים, הצבעה על מקום מסוים או הבעת פנים ייחודית.
  • שמיעתיים: לדוגמה – אצבע צרדה, השמעת צליל ייחודי, או אפילו טון דיבור ששונה מהרגיל.

אתם יכולים להיות יצירתיים עם זה, יש המון טריגרים אפשריים, העיקר שזה יהיה משהו שזמין לכם ותוכלו להפעיל אותו תוך כדי שיחה בלי שהאדם השני ישים לב.

דוגמה ספציפית:

ספרו סיפור מלהיב שנותן מוטיבציה, וכשאתם מזהים שהאדם השני נכנס למצב של התלהבות, עשו צליל מחיאת כף עם הידיים, או הבעת פנים נחושה כזאת, ואז פעם באה שתרצו לגרום לו להתלהב או להיכנס למצב של עשייה, תעשו את הבעת הפנים וזה יעזור לו לחזור לשם.

אם אתם מרגישים שזה יותר מידי לזכור , פשוט תזכרו את המשפט הבא:

" At the peak make something unique and then repeat"

at the peak make something unique and then repeat

4 מפתחות לעוגן מוצלח

לסיכום- 4 נקודות שחשוב להקפיד עליהן כדי שהעוגנים יצליחו.

  1. טריגר ייחודי–  שלא מתרחש סתם כך ביום יום.
  2. רגש עוצמתי– ככל שהרגש חזק יותר, כך העוגן יישאר ליותר זמן.
  3. תזמון–  חשוב להפעיל את הטריגר בסמיכות זמנים עם המצב הרגשי. ועדיף בשיא של הרגש.
  4. חזרתיות. כמו בפרסומות שמשתמשים בפרזנטור שמעלה בנו רגש חיובי ומצמידים אותו למוצר . ואז מראים לנו את זה עשרות פעמים, עד שאנחנו מקשרים בין המוצר לבין רגש חיובי, כך גם העוגנים שתעשו יעבדו טוב יותר, אם תחזרו על תהליך העיגון הרבה פעמים.

אם זו פעם ראשונה שאתם שומעים על עוגנים, יכול להיות שמה שכתוב פה זה כמו סינית בשבילכם ואתם עדיין לא מבינים איך זה יכול להיות שימושי בחיים שלכם ואז מה שאני יכול להמליץ לכם זה:

לבנות עוגנים ברמה של מקצוענים

אם אתם רוצים ללמוד כיצד ליצור עוגנים ברמה גבוהה יותר ולעבור תהליך מודרך שיעזור לכם לבסס עוגן חזק, בקורס NLP לביטחון עצמי יש פרק שלם בנושא והסבר מעמיק כמו שלומדים בקורסי ה-NLP המתקדמים ביותר.

בנוסף יש תהליכים מוקלטים בהם אני מדריך אתכם במדיטציה כיצד לבנות עוגן עוצמתי ואתם יכולים לחזור על התהליך הזה כמה שאתם רוצים.

יש לציין, זה רק פרק בונוס לחלק המרכזי של הקורס שעוסק בעבודת עומק על הערכה עצמית, על שינוי הרגלים, הסרת אמונות מגבילות ועוד ועוד.

אני מספר לכם על כך מכיוון שאם לא עושים עבודת עומק מהשורש בתת המודע, עוגנים יהיו רק כמו פלסטר ולא יוכלו באמת להיות אפקטיביים בטווח הארוך, אבל למזלכם הקורס מכיל גם עוגנים וגם את כל מה שצריך על עבודת עומק.

השילוב של אלו מייצר שינוי מהיר, עוצמתי ויציב – כל הפרטים נמצאים בעמוד שמסביר על הקורס שווה לכם לקרוא.

מאחל לך לחיות עם המון עוצמה רגשית
שחר כהן

בונוס: מדיטציית הודיה

אחד הרגשות שבטוח כדאי לעגן הוא הכרת תודה, לכן מצרף מדיטציה בנושא שבאופן מיידי תגרום לכם להרגיש טוב יותר.

*יש לציין, מטרת המדיטציה הזו היא לחוות רגש של הודיה, היא לא עוסקת ברגשות נוספים והיא לא מייצרת את העוגן, אם אתם רוצים מדיטציה שבאופן שיטתי מכניסה אתכם לפיקים רגשיים ומעגנת, יש אחת כזאת בתוכנית של NLP לביטחון עצמי.

רוצים להתייעץ איתי, לשאול שאלות, או לשתף בחוויות ותובנות?

יש שתי דרכים לעשות זאת:

1. בתגובות של ערוץ היוטיוב. אני משקיע זמן רב כדי לקרוא הכל ולהתייחס לכולם.

ובלי קשר שווה לעקוב שם, כדי לקבל בחינם תכנים איכותיים שעולים רק ביוטיוב.

2. באינסטגרם. בכל יום רביעי אני עושה שאלות ותשובות בסטורי.

כמובן, גם באינסטגרם תמצאו תוכן בלעדי, ממוקד ואיכותי שמתפרסם רק שם.

לאימון אישי משולב NLP כיתבו לי

לחצו כאן כדי לקבל השראה שבועית לWhatsApp (הודעה אחת בשבוע)

בחינם לזמן מוגבל: המדריך המלא ליצירת ביטחון עצמי יציב

עקבו אחרי ב YouTube

לחצו על הסמל האדום כדי לקבל סרטונים ותכנים איכותיים דרך YouTube

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *