הטעות הגדולה שאנחנו עושים עם כסף ולא מודעים לה (ואיך להפסיק לעשות)

אולי אחד המאמרים החשובים ביותר שכתבתי שמעביר מסר חזק על הטעות הגדולה שאנחנו עושים לא רק עם כסף ועסקים, אלא בכל תחום בחיים כמעט, מדובר באחת הטעיות שגורמת להכי הרבה סבל בעולם, אז כדי שתזכרו את המסר החשוב הזה היטב וגם שתוכלו להעביר אותו הלאה,  יהיה טוב להכיר את משל הדיג והיזם.

משל הדיג והיזם

מסופר על דיג שגר בקיבוץ על שפת הכנרת, חי את חייו בשלווה, מפרנס את משפחתו בכבוד ואוהב את עבודתו.

יום אחד איש עסקים ויזם תל אביבי הגיע למסעדת הדגים בקיבוץ וראה את הדיג יורד מסירתו הצנועה בשעות הצהריים.

הוא ניגש אליו והודה לו על הדגים הטעימים. אך הוסיף ואמר "אני רואה שאתה עובד רק שעות ספורות, אם תעבוד עוד כמה שעות בוודאי תוכל לתפוס יותר דגים"

הדייג השיב: "אני אוהב את סדר היום הזה, בבוקר יוצא לכנרת, אח"כ מגיע הביתה לשנת צהריים, לוקח את הילדים מהגן , משחק איתם, מבלה עם אשתי, בערב יוצא עם חברים. טוב לי ככה"

היזם חייך ביהירות, ואמר " תן לי להסביר לך משהו, יש לי תואר שני במנהל עסקים עם התמחות ביזמות, אני מאוד מבין בלעשות כסף ועם מאמץ לא גדול, אתה יכול להפוך לאדם עשיר"

הדייג הסכים לשמוע והיזם התחיל להסביר: "ראשית עליך לעבוד יותר שעות ביום, עד שתוכל להרשות לעצמך לקנות סירה נוספת, ומה שיקרה אז הוא שתוכל להעסיק אדם נוסף שיעבוד בשבילך וכמות הדגים שלך תוכפל"

הדייג הקשיב ושאל:  ומה אז?"

היזם ענה: " אז יהיו לך מספיק דגים כך שתוכל לעשות משא ומתן עם מסעדת הדגים על המחיר ולהרוויח יותר על כל דג. ובשלב מסוים כשתרוויח מספיק כסף, אתה תוכל לקנות סירות נוספות עד שתהיה לך כמות דגים כזו שתוכל לפתוח מסעדה משלך ואולי אפילו רשת מסעדות"

הדייג לא התלהב ושאל: "ומה אז?"

היזם המשיך להסביר בסבלנות ואמר: "אח"כ זה הופך להיות ממש טוב, כי אתה  לא חייב להמשיך לגור בקיבוץ. אתה יכול לשכור משרדים בתל אביב, לגור בבניין יוקרה ולנהל את כל העסק משם. אתה תוכל גם להרחיב את העסקים ולקנות סירות דייג נוספות שיעבדו בים התיכון"

הדייג המשיך בשלו ושאל "אוקי ומה אז?"

היזם ענה בהתלהבות: "בשלב הזה קורה הדבר הכי טוב מכולם, אתה הופך למיליונר, כי אתה יכול להנפיק את החברה בבורסה, ואז העולם הוא בכיס שלך. אתה יכול לשהות בכל מקום שתרצה בעולם ולנהל מכרזים של מיליוני דולרים"

הדייג שואל מסוקרן: "וכמה זמן יקח כל הדבר הזה? מה יקרה אח"כ"

היזם משיב: "לא הרבה, בערך 25-30 שנה כדי לבנות את כל העסק, אבל אז מגיע הפרס האמיתי והוא שאתה תוכל לפרוש לפנסיה, לקנות לך בית יפה על שפת הכנרת, בקיבוץ קטן ושליו, תוכל לדוג להנאתך רק לצורכי המשפחה, יהיה לך זמן לשחק עם הנכדים ולקחת תנומת צהריים יחד עם אשתך. ובערב תוכל לצאת לבלות עם חברים"

מה שאנשים באמת מחפשים  זה להרגיש טוב ולהיות מאושרים

הסיבה שאנחנו מציבים מטרות ומנסים להשיג דברים, היא בסופו של דבר על מנת לחוות רגשות מסוימים.

הסיבה שאדם פותח עסק ורוצה לעשות כסף, היא כיוון שהוא מאמין שבאמצעות הכסף הוא ירגיש טוב יותר, והרגש החיובי יכול להגיע במגוון רחב של צורות:

  • תחושת ביטחון כלכלי.
  • ריגושים והנאות שירוויח מהדברים שיקנה עם הכסף.
  • תחושה של שלווה ורוגע שהוא לא חייב לעבוד.
  • תחושות של שייכות, אהבה ואחדות שמגיעות בעקבות הזמן שמתפנה למשפחה ולחברים.
  • תחושה של הערכה עצמית בעקבות ההישגים והמוניטין.
  • תחושה של תרומה ומשמעות למי שמחליט לתרום את הכסף.
  • ועוד ועוד

אמנם כל אדם הוא אינדיבידואל ומעריך רגשות מסוימות יותר מאשר אחרים, אך בגדול כולנו זהים בכך שאנו מחפשים לחוות רגשות חיוביים ולהימנע משליליים.

ועם זאת, אנו מאוד שונים בדרכים שבאמצעותן אנו מנסים להשיג את הרגשות. לכל אדם יש מערכת אמונות שונה לגבי מה צריך להשיג ואיך ראוי לפעול כדי לחוות רגשות חיוביים, והטעות מתבטאת כשאנחנו בטוחים שהאמונות האלו הן האמת.

במילים אחרות, הטעות הגדולה שלנו

היא לחשוב ש A- (הישג/אירוע/פעולה)  יוביל אותנו לB- רגש

לדוגמה, לחשוב ש:

  • אם ארוויח 50 אלף בחודש, אז אחוש ביטחון ויציבות.
  • אם יהיה לי את התואר או התעודה, אז אני ארגיש שווה ומוערך.
  • אם אמצא זוגיות, אז אחווה אהבה.
  • אם יהיה לי מספיק כסף לעשות את הטיול לחו"ל ולקנות את המכונית, אז אהיה שמח ומאושר.

המחשבות האלו הן כמעט תמיד טעות,  כי בפועל אין שום הישג שמבטיח אושר. זאת אשליה. גורם חיצוני לא יכול להוות את הסיבה המרכזית לתוצר פנימי.

ובכל זאת, עקב מערכת האמונות האשלייתית, אנו מנסים מגוון רחב של דרכים חיצוניות שנועדו להשיג את הרגש הרצוי. וחלק מהדרכים הן משוגעות.

לדוגמה:

להקריב את הבריאות שלנו ואת כל זמנינו החופשי כדי לעשות כסף שבפנסיה יאפשר לנו לנסות להשיג את אותם רגשות שאנו יכולים לחוות כבר עכשיו כשאנחנו צעירים ובריאים.

המסר מכל הסיפור והדרך להימנע מהטעות

הנה לכם תרגיל מחשבתי בין 3 שלבים שעוזר להימנע מהטעות 

  1. לשים לב מה אנחנו באמת מחפשים. אחרי מה אנחנו באמת רודפים, מה עומד מאחורי המטרה לעשות כסף או למצוא זוגיות איזה רגש אנחנו רוצים לחוות?
  2. לנסות לגלות האם יש דרך טובה יותר להשיג את הרגש שאנו מחפשים? לבחון האם לא נוצרת סתירה בין הדרך שבחרנו (לדוגמה: עבודה שגורמת לסטרס) לבין הרגש שאנחנו מחפשים ? (לדוגמה: שלווה, אהבה, שמחה).
  3. וזאת אולי המתנה החשובה מכל שקיוויתי להעניק לכם במאמר. והיא הרעיון שרגשות לא נוצרים בעקבות אירועים חיצוניים, רגשות הן תוצר פנימי. וגם אם הם מושפעים מגורמים חיצוניים, הם לא תלויים בהם, ולכן אנחנו יכולים לחוות את הרגשות שאנחנו מחפשים כבר עכשיו.

לדוגמה: בעזרת המאמר: איך לבנות הרגל של חשיבה חיובית או המאמר על עוגנים. ובכלל אם תעקבו אחרי בפייסבוק וביוטיוב אני מעלה הרבה תכנים בנושא.

בנוסף, לפני כל פעם שמגדירים מטרות, מומלץ להכיר תודה על מה שכבר יש, כי אחרת אנחנו מנסים להשיג את המטרה מתוך תחושה של חוסר ומפספסים את החלק הכי כיף במטרה, שזה הדרך אליה.

אגב, ברגע שניצור את המצב החיובי הזה, הוא גם יאפשר לנו ביצועי שיא שיעזרו לנו להגשים את החלומות ולהשיג את המטרות, אפילו יותר ביעילות.

אז שווה.

וכמובן, אתם לא חייבים לקבל את כל מה שאני אומר עכשיו, מדובר ברעיונות גדולים

לכן אני מזמין אתכם לבחון אותם בחיים שלכם. ולכתוב את דעתכם בנושא כאן למטה.

אני אשמח לקרוא ולהחכים מכם.

מאחל לכם רק אושר ושמחה

שחר כהן

 

[sc name="דף נחיתה מכללת תוצאות" ]

להזמנת הרצאות, סדנאות וקורסים ליחצו כאן

לליווי אישי לחצו כאן 

רוצים לדעת מי זה שחר כהן? ליחצו כאן

לעמוד הראשי NLP והתפתחות אישית

*קרדיט לג'ון אוברדרוף על ההשראה לסיפור

2 תגובות

  1. לגבי מה שכתבת "תחושה של הערכה עצמית בעקבות ההישגים והמוניטין."
    המסקנה מהמאמר היא שזו טעות לנסות לחוות הערכה עצמית ע"י כסף ומוניטין? או שאפשר במידה מסויימת?
    תודה על המאמר!

    1. לא הייתי אומר שזו טעות לנסות לחוות הערכה עצמית על ידי הישגים, רק להבין שהישגים, מוניטין כסף בפני עצמם ולבדם לא יוכלו לספק לנו את התחושות הטובות שאנו חפצים בהן. אלו דברים נפלאים, אבל לא נכון לבנות עליהם בלבד כאסטרטגיה לאושר וסיפוק. וחשוב להתבונן עמוק יותר ולהבין את העולם הפנימי שלנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן